motto

Kender du historien om hønen og guldægget?

Der var en gang en bondemand, som ved et tilfælde købte en høne, der hver dag lagde et guldæg. Det var jo fantastisk, og manden havde nu udsigt til at blive meget rig efterhånden, som tiden gik.

Men en dag mistede bonden tålmodigheden, og i sin grådighed valgte han at slagte hønen i forventning om, at den jo måtte være fuld af guld. Desværre indeholdt hønen ikke spor andet, end hvad høner plejer at indeholde…


Fortællingen illustrerer meget godt, hvordan man skal have balance i tingene.

Et eksempel kan være restauranten, som gennem årene har fået et godt ry for sin gode mad og dermed mange kunder og stor omsætning. Restauranten får så ny ejer. Denne vælger at slække på kvaliteten for at spare og opnår på kort sigt en større indtjening.

Men efterhånden som kunderne bemærker, at maden er blevet dårligere, falder de fra, og restauranten ender med at lukke. Den nye ejer har derved ”slagtet sin guldhøne” – altså restauranten og dens gode ry.

Man kan også forestille sig det modsatte, nemlig at den ny ejer gør for meget ud af sine retter, hvorved omsætningen sikkert ville stige, men fortjenesten udeblive. Det gælder altså om at finde balancen mellem sin ”guldhøne” og sit ”guldæg”.

Illustrationen kan også bruges på kvinden, der lader op sammen med sin familie (hønen) og derigennem samler inspiration og energi til sit arbejde (guldægget). Hvis kvinden forsømmer sin familie, ender manden måske med at gå fra hende, og hun har slagtet sin ”guldhøne”, stedet hvor hun skulle samle energi. Og modsat; vælger kvinden at tilbringe for megen tid sammen med familien, så har hun aldrig tid til at tjene penge. Hun ”overfodrer” så at sige sin ”høne”.

Alt for mange iværksættere ”overfodre” deres ”høner", når de starter ny virksomhed op. Man blændes måske af, at man i forvejen er nød til at tage et stort startlån og mister i kampens hede fodfæste i de forskellige investeringer. ”Nu skal drømmen realiseres, og kun det bedste er godt nok”.

Pengene skal ud, inden de kan komme ind, men om man er en stor eller lille virksomhed, gælder det også, at sparet er tjent. Derfor er det som regel en god idé at overveje alle investeringer en ekstra gang og måske se tiden an - ikke mindst som nystartet.

Klassikeren er, at man som nystartet går ud og køber en rigtig god, men dyr printer ”for sådan én skal man da bare ha’, og så kan man jo også selv lave tryksager og lign.”. Efter kort tid indser de fleste dog, at reklamer og tryksager er både bedre og billigere at få lavet hos trykkeren. Og at tryksager i dag spiller en langt mindre rolle i markedsføring end tidligere. Internettet har overtaget en stor del af det. Dertil kommer at tryksager kan være både tidskrævende at pakke og dyre i forsendelsesomkostninger.

Dit kontor behøver måske ikke at have designermøbler, og din firmabil behøver måske heller ikke være en Porsche. Så hold balancen og ”sæt tæring efter næring”.


Kontakt ALBUS og hold balancen